
A influența cu integritate. E posibil?
A fi influent.
Sună pompos, la modă și, de multe ori, arogant. Dar dacă scoatem tot ce ține de butaforie și scenografie, influența – aia adevărată, curată, fără regie – este, de fapt, despre cum ajungem unii la alții. Fără a fi vânzători de iluzii, fără șmecherii de culise, fără gogoși umflate cu pompa și puse în ambalaj lucios. Fără fum al mirajului, fără oglinzi miraculoase. Doar reali, de la om la om, cu bun-simț și intenție bună.
Am dat de multe ori de cuvântul „influență” rostit ca o baghetă magică. De fapt, toți dăm în era în care influencing-ul a devenit meserie dezirabilă pentru copii. 🙂 Să influențezi piața, comunitatea, colegii, partenerul de viață, bursa, masele, votul….
Și, totuși, ce facem cu influența aia care nu manipulează, nu păcălește și nu cosmetizează realitatea? Există. Și da, se poate. E influența cu integritate, iar despre asta vreau să scriu azi. Cu fir de viață dincolo de cărți, așa cum o văd.
De ce scriu acum? Pentru că se apropie un curs în care voi vorbi despre influencing, marketing și storytelling. Iar eu cred că toate trei fac apel la integritate, mai ales influențarea care e la o graniță fină, ca un fir de ață, vecină cu manipularea.
Mai scriu acum și pentru că, în ultima perioadă, văd repetat că influența, precum cuțitul, are două tăișuri. Poți influența să formezi oameni, așa cum fac de drag de bună vreme. Dar mai e și un alt tăiș, frate cu manipularea, în care cineva întotdeauna pierde și, apropos, nu e cel care ține lama vorbelor. Și vedem acest tăiș acum în România largă și extinsă. L-am mai văzut recent și la un profesionist contractat să mă servească, dar m-a influențat să pierd. Il văd zilnic în social media. Dap, eroare. Cuvântul în cea de a doua situație e manipulare, așa că, atenție la nuanțe. Am mai scris și vorbit despre asta. De aici am și ales tema: influența cu integritate.
Ce înseamnă influență? Fără siropuri sau bst
Într-o lume în care toți vor să fie auziți, e ușor să confunzi influența cu gura mare sau poza de autoritate pentru că personajul dă bine pe sticlă sau strigă că lucrează cu mama lui Mihai Viteazul. Dar influența nu e despre cine țipă mai tare, nici despre cine dă mai bine în poză. E despre cine ajunge mai departe – și, mai ales, mai adânc. E despre cine spune adevărul indiferent ce, nu ce dă bine. Și e despre cât rămâne în urmă după ce se termină fraza și se așează liniștea.
Persuasiune etică? Vorbim despre autenticitatea adevărată, nu despre cuvinte scoase din dex
Psihologii vorbesc despre persuasiune etică. Da, există și așa ceva. Când pornești de la intenții bune, când respecți alegerile celuilalt și nu încerci să tragi de volanul lui să îl bagi în stâlp. Metaforic vorbind, bineînțeles. Robert Cialdini, autorul care a disecat știința influenței încă din anii 80, menționează „autoritatea” și „consistența” ca fiind printre cele mai importante motoare ale influenței. Dar asta nu înseamnă autoritarism sau rigiditate. Înseamnă să fii coerent cu tine și cu ce spui. Mai mult, el vorbește mult despre valori și despre a fi congruent cu valorile deja afirmate. Și să nu vinzi schimbare dacă tu nu ești schimbat pe dinăuntru. Când vorbesc despre autenticitate nu aș putea să le predic cursanților mei să fie reali sau vii dacă aș citi ca o prompteristă dintr-un slide. Nu aș putea să vorbesc despre corectitudine dacă eu accept o balanță în declin. Nu aș putea vorbi despre familie ca valoare dacă nu m-aș implica cu tot sufletul, cu toate faptele să fac ( nu doar să vorbesc) pentru familie. Aici e congruența în influențare despre care vorbește Cialdini. Și urmează consistență prin faptul că eu continuu să fac ceea ce predic. Unde e influența? Cei care sunt aliniați valorilor similiare mie ar putea urma exemplul vorbelor dublate de fapte.
Influența cu integritate, etică, e influența cu busola sufletului
Viața (cea trăită, nu recitată din citate sau din filme de Netflix) m-a învățat că influența adevărată începe când nu mai încerci să convingi. Când ești atât de prezent, de clar, de aliniat cu valorile tale, încât oamenii aleg să te urmeze sau să te asculte nu pentru că îi tragi după tine, ci pentru că văd în tine o direcție care are sens.
Asta nu înseamnă că ești mereu zen sau că nu ridici tonul uneori. Poate, chiar, strigi și tu, că ești om. Înseamnă că nu-ți calci valorile în picioare pentru un like, o validare sau pentru a vinde pe altul pe o mână de arginți. Înseamnă că poți spune ”nu știu”, ”nu acum” , ”nu vreau” sau, pur și simplu ”gata!”. Că nu te temi să deranjezi, dacă deranjul ăla e adevărul și binele altora. Da, poate spuneți, adevărul e în ochii privitorului. Și, da, adevărul îl vezi din ce parte a profilului te afli raportat la balanță. Totuși, influența înseamnă să nu îți sugrumi vocea sub dopul manipulării care e greu și care înclină talerul mai jos, din ce în ce mai jos.
Cum influențăm fără să manipulăm?
E simplu… și greu. E nevoie să te cunoști și să te întrebi: de ce vreau să transmit asta? E pentru celălalt sau doar pentru ego-ul meu? E pentru a construi sau pentru a atrage aplauze?
Sunt studii care arată că oamenii simt autenticitatea. Că avem neuroni oglindă care detectează falsul, chiar și fără să-l putem verbaliza. Viața completează cu ceva și mai subtil: intenția ta, chiar dacă e mascată frumos, se simte. Nu de toată lumea, dar de cei care contează cu adevărat. Așa că mai spun eu, cu vorbele mele, că autenticitatea o simțim când noi ne dăm noi înșine măștile jos sau când nu mai vrem să fim manipulați.
Astfel, dacă vrei să influențezi cu integritate, învață să asculți mai mult decât vorbești, să simți mai mult decât explici, să faci mai mult decât afirmi și să fii mai mult decât declari. Restul vine de la sine.
Și, poate, te întrebi cine sunt eu aia, dispăruta din neant ( a se citit din social media) să spun asta. O spun tocmai pentru că, fără modestie, sunt și fac mai mult decât declar. Și dacă nu proiectez lucruri în social media ( voi vorbi într-o zi despre proiecție și percepție) e pentru că fac lucruri în loc să le pozez frumos și apoi să dau set-up-ul jos după ce aș fi dat bine în poza (pre)făcutului.:)
Totuși, atunci când are sens să spun ceva o fac. Ca acum. Așa văd influența cu integritate.
Doar un gând să îți mai scriu 🙂
Influența cu integritate nu e un skill de bifat în CV. E un mod de a fi. Un drum cu urcușuri și nasoale, în care uneori spui prea mult, alteori prea puțin. Dar dacă ai repere clare, dacă rămâi pe drumul adevărului tău, chiar și când totul pare că alunecă, atunci influența ta va conta. Nu pentru toată lumea. Dar pentru cine trebuie, pentru cine e aliniat cu valorile tale. Și, mai ales, va conta pentru tine.
Și poate, într-o zi, cineva îți va spune: „mi-ai schimbat perspectiva”. Nu pentru că ai vândut-o bine. Ci pentru că ai fost acolo, sincer, cu tot ce ești. Ai influențat cu integritate.
Și la final de zi, la final de drum, asta contează.
Sursă foto: pexels.com
PS: Luați-o drept ce e : un punct de vedere personal. Unul argumentat. 🙂
am mai scris și vorbit despre asta
A argumenta, a convinge, a influența, a persuada, a manipula – Puterea cuvintelor